ابن زقاق، علی بن عطیه بن مطرف بن سلمۀ لخمی بلنسی، مشهور به ابن زقاق و مکنی به ابوالحسن. رجوع به علی لخمی (ابن عطیه بن مطرف ابن...) و ابن زقاق شود ابن زقاق، علی بن قاسم بن یونش اشبیلی، مشهور به ابن زقاق و مکنی به ابوالحسن. رجوع به علی اشبیلی (ابن قاسم بن یونش...) شود
ابن زقاق، علی بن عطیه بن مطرف بن سلمۀ لخمی بلنسی، مشهور به ابن زقاق و مکنی به ابوالحسن. رجوع به علی لخمی (ابن عطیه بن مطرف ابن...) و ابن زقاق شود ابن زقاق، علی بن قاسم بن یونش اشبیلی، مشهور به ابن زقاق و مکنی به ابوالحسن. رجوع به علی اشبیلی (ابن قاسم بن یونش...) شود
ابن عیاش، مکنّی به ابوالحسن. تابعی و محدث بود وذکر او در عیون الانباء آمده است. رجوع به ابوالحسن (علی بن...) و عیون الانباء ابن ابی اصیبعه ج 1 ص 305 شود
ابن عیاش، مکنّی به ابوالحسن. تابعی و محدث بود وذکر او در عیون الانباء آمده است. رجوع به ابوالحسن (علی بن...) و عیون الانباء ابن ابی اصیبعه ج 1 ص 305 شود
ابن زیل، مکنی به ابوالحسن، علی بن سهل طبری. کاتب مازیار بن قارن است. وی چون به دست خلیفه مسلمانی گرفت، مقرب شد و فضل او پیدا گشت و متوکل او را در جملۀ ندماء درآورد. او راست: کتاب فردوس الحکمه و تحفه الملوک، و کناش الحضره، و منافع الاطعمه و الاشربه و العقاقیر (از الفهرست ابن الندیم). اما این مرد همان علی بن ربن طبری است که ابن الندیم در اینجا اشتباهاً نام پدر او را ’زیل’ نوشته است. و کلمه ربن همان ’ربنا’ است در زبان یهود. (یادداشت مرحوم دهخدا). رجوع به ابن ربن شود
ابن زیل، مکنی به ابوالحسن، علی بن سهل طبری. کاتب مازیار بن قارن است. وی چون به دست خلیفه مسلمانی گرفت، مقرب شد و فضل او پیدا گشت و متوکل او را در جملۀ ندماء درآورد. او راست: کتاب فردوس الحکمه و تحفه الملوک، و کناش الحضره، و منافع الاطعمه و الاشربه و العقاقیر (از الفهرست ابن الندیم). اما این مرد همان علی بن ربن طبری است که ابن الندیم در اینجا اشتباهاً نام پدر او را ’زیل’ نوشته است. و کلمه ربن همان ’ربنا’ است در زبان یهود. (یادداشت مرحوم دهخدا). رجوع به ابن ربن شود